For de største af børnene gælder det nu om så småt at forberede dem til skolegang. Sociale spilleregler bliver i særlig grad noget, som de skal forholde sig til – læs mere om vores opdragende pædagogik længere nede på siden.
Vi er fortsat meget bevidst om, at børnenes hjerne i denne alder stadig er ganske umoden. For drenge begynder hjernen først i 7-10 års alderen at udvikle sig til et stadie, hvor de i stand til at kontrollere deres impulser og koncentrere sig på kommando. For pigerne sker det allerede i 4-7 års alderen. Så der vil i denne grupper være ret markante forskelle på kønnene, og dem vil vi naturligvis rumme og imødekomme.
Vi ønsker at sende børn ud i verden med stor tillid til deres egne evner. Vi ser alle hverdagens aktiviteter som en mulighed for at inddrage børnene og sætte deres kunnen i spil – fra indkøb, borddækning og madlavning til tøjvask og havearbejde. Børns selvværd og selvtillid vokser, når de føler sig som en deltagende part i et fællesskab. Det er således gennem helt almindelige hverdagsaktiviteter – og ind imellem nogle særlige aktiviteter – at vores børn vil opnå læring. Derudover læner vi os op af den humanistiske læringsteori, som hylder barnets iboende nysgerrighed og motivation for at lære. Vi tror på, at børn, der trives og lever i frie og inspirerende miljøer, naturligt vil udforske verdenen omkring sig, og derved opstår der unikke muligheder for læring, som barnet selv har taget initiativ til. Vi vil derfor støtte den naturlige lærelyst ved at skabe tid og rum til fordybelse og udforskning samt præsentere børnene for et rigt udvalg af oplevelser.